This post is also available in: angielski
Problem nie jest częsty ale dość denerwujący i zazwyczaj niezrozumiały dla użytkowników
Najczęściej występuję w przypadku usunięcia skrzynki i ponownego utworzenia na tym samym koncie AD, np. przy zwolnieniu i ponownym przyjęciu pracownika .
Zdarza się też przy migracjach.
Użytkownik wysyłając maila do odbiorcy , do którego wcześniej wiadomości dochodziły bez problemu , otrzymuje raport niedostarczenia z poniższym komunikatem:
Dostarczenie do wymienionych adresatów lub grup nie powiodło się: User Testowy Nie można znaleźć wprowadzonego adresu e-mail. Sprawdź adres odbiorcy i spróbuj ponownie wysłać wiadomość. Jeśli problem będzie nadal występował, skontaktuj się z pomocą techniczną. Informacje diagnostyczne dla administratorów: Generowanie serwera: server01.exchange IMCEAEX_O=Company_OU=EXCHANGE+20ADMINISTRATIVE+20GROUP+20+28FYDIBOHF23SPDLT29_CN=RECIPIENTS_CN=user@xxx.xx #550 5.1.1 RESOLVER.ADR.ExRecipNotFound; not found ##
I teraz pojawia się pytanie: Dlaczego ?
Skrzynka istnieje , adres SMTP jest prawidłowy, maile od innych nadawców dostarczane są bez problemu…
Trop prowadzi do Outlooka i auto uzupełniania adresów. Osoba wysyłająca, ma w cache Outlooka zapamiętany stary adres odbiorcy. Adresując wiadomość , Outlook automatycznie podpowiada adres , na który wcześniej były wysyłane wiadomości.
A dla adresów wewnętrznych Outlook używa LegacyExchangeDN i te własnie adresy są przechowywane w cache. A nasz odbiorca adres SMTP ma ten sam , ale LegacyExchangeDN już nie zawsze.
Jakie są wyjścia z takiej sytuacji ?
Najprostszym rozwiązaniem jest usunięcie starego wpisu z sugerowanych kontaktów Outlooka i ponowne wybranie z książki adresowej. Adres zostanie zapamiętany prawidłowo i problem sam się rozwiąże.
No tak ale to rozwiązanie jest nieco uciążliwe dla użytkowników. No i nie bardzo zdaje egzamin przy większej ilości dotkniętych tym problemem nadawców.
Drugim wyjściem z sytuacji jest dodanie legacyExchangeDN jako adresu X500 do nowej skrzynki.
Działając proaktywnie powinniśmy przed usunięciem skrzynki sprawdzić i zachować gdzies ten atrybut. Sprawdzić możemy go poleceniem:
Get-Mailbox user |fl legacyExchangeDN
Ale zazwyczaj nie dysponujemy taką informacją.
W takim wypadku możemy odtworzyć adres na podstawie raportu NDR.
IMCEAEX_O=Company_OU=EXCHANGE+20ADMINISTRATIVE+20GROUP+20+28FYDIBOHF23SPDLT29_CN=RECIPIENTS_CN=user@xxx.xx
Adres X500 jaki powinniśmy wpisać będzie wyglądał nastepujaco:
/o=Company/ou=Exchange Administrative Group (FYDIBOHF23SPDLT)/cn=Recipients/cn=user